بیشتر رانندگان دوست دارند تا آخرین قطره بنزین موجود در باک خود را مصرف کنند، اما به دلایل مختلف مانند حفظ سلامت خودرو و خطای اندازه‌گیری از این کار صرف‌نظر می‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری آمپر سوخت میزان بنزین را کمتر از آنچه هست نشان می‌دهد. به بیان ساده‌تر هنگامی آمپر سوخت خالی بودن مخزن را نشان می‌دهد و چراغ هشدار آن نیز روشن می‌شود هنوز چند لیتری بنزین در باک وجود دارد.
مکانیزم عملکرد آمپر سوخت
آمپر سوخت از دو بخش کلی تشکیل می‌شود.
فرستنده که میزان سوخت موجود در باک را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری صفحه نشان‌دهنده که انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال دارد.

واحد فرستنده آمپر سوخت
واحد فرستنده از یک شناور پلاستیکی متصل به میله فلزی تشکیل‌شده است. این شناور‌ها عملکردی مشابه با نمونه‌های نصب در کولر‌های آبی دارد با این تفاوت که در انتهای میله یک مقاومت الکتریکی متغیر قرار گرفته است که موجب تغییر جریان عبوری و درنتیجه تغییر مکان عقربه نشانگر می‌شود.

هرچه شناور به بالای مخزن نزدیک‌تر باشد مقاومت کمتر و جریان بیشتری از فرستنده به صفحه نمایشگر منتقل می‌شود. هرچه سوخت بیشتری مصرف شود شناور پایین‌تر می‌رود و مقاومت نیز افزایش می‌یابد؛ درنتیجه جریان کمتری به نمایشگر می‌رسد. درواقع این مکانیزم یکی از ساده‌ترین بخش‌های خودرو است که کمتر دچار تغییر و تحول شده و البته خطای بالای اندازه‌گیری بالایی نیز دارد.

مکانیزم عملکرد آمپر سوخت

در چنین سیستم شناور هیچ‌گاه به‌طور کامل به ته باک نمی‌رسد و هنگامی‌که شناور که با پایین‌ترین سطح خود می‌رسد و مقاومت به بیشترین مقدار خود افزایش می‌یابد در حقیقت هنوز مقداری بنزین در کف باک وجود دارد. از سوی دیگر شکل باک خودرو‌ها نیز در افزایش این خطا مؤثر است. با ورود فناوری‌های جدید در ساخت خودرو طراحان با امکاناتی متنوع مواجه بودند که باید در فضایی محدود کنار یکدیگر جا می‌دادند؛ بنابراین باک خودرو را به شکل و حجمی می‌سازند که در کوچک‌ترین فضای ممکن جای گیرد. همین امر موجب می‌شود تا وقتی شناور به انتهای باک می‌رسد هنوز کمی بنزین در زیر آن قرار داشته باشد.

صفحه نمایشگر
صفحه نمایشگر از یک رشته فلزی و سیم پیچ گرمایشی پیچیده­شده در اطراف آن تشکیل‌شده است. این رشته فلزی به قلاب عقربه آمپر متصل است که از روی هم قرار گرفتن دو فلز مختلف ساخته می‌شود. این دو فلز از ضرایب انقباض و انبساط متفاوتی برخوردارند که در اثر سرما و گرما از هم دور یا به یکدیگر نزدیک می‌شوند. افزایش دمای رشته موجب می‌شود تا یکی از فلز‌ها نسبت به دیگر کمتر منبسط شده و رشته خم شود. در مقابل فلزی که بیشتر منبسط شده است در قسمت بیرونی قرار می‌گیرد. این خم شدن موجب حرکت عقربه می‌گردد.

مکانیزم عملکرد آمپر سوخت

امروزه در خودرو‌های جدید جریان فرستنده به‌طور مستقیم به صفحه نمایشگر منتقل نمی‌شود بلکه در ابتدا توسط یک ریزپردازنده نصب‌شده در باک خودرو خروجی مقاومت متصل به شناور خوانده شده و سپس به داشبورد و صفحه نمایشگر ارسال می‌شود. این شیوه از دقت بالاتری در اندازه‌گیری و نمایش برخوردار است.